Vegaanin kanasalaatti

Eli salaatti soijasuikaleilla. Soijasuikaleet ovat mystinen elementti, joista saa ihanan rapsakoita ja maukkaita tai sitten pehmeää pahvilta maistuvaa mössöä. Yleensä epäonnistuminen tapahtuu siis maustamisen osalta sekä siinä, ettei suikaleista puristeta ylimääräistä nestettä pois. Suikaleet eivät itsessään maistu miltään, mikä on niiden hyvä ja huono puoli, ne saa maistumaan miltä tahansa, kunhan maustaa ne kunnolla. (Edit. Pakko lisätä, että jos soijasuikaleet pelottavat tai haluat päästä helpommalla, voit korvata suikaleet quorn-nugeteilla. Quorn-tuotteita saa tavallisista marketeista pakastehyllystä, mutta tällä hetkellä Suomessa myytävistä tuotteista vain nugetit ovat vegaanisia, muissa on maitoa/munaa. Paista nugetit paketin ohjeen mukaan pannulla/uunissa ja pilko salaatin päälle. Toimii!)

Perinteinen tapa valmistaa soijasuikaleet on keittää niitä ensin 10-15min vedessä, joka on maustettu kasvisliemikuutiolla ja suolalla. Kun suikaleet ovat kypsiä, niistä tulee puristaa ylimääräinen vesi pois, eli niitä voi tiristellä paistinlastalla siivilässä. Tämän jälkeen on kaksi vaihtoehtoa, miten jatketaan. Ensimmäinen vaihtoehto on tehdä öljystä ja mausteista marinadi, johon suikaleet laitetaan maustumaan muutamaksi tunniksi ja sitten ne paistetaan rapeiksi. Toinen vaihtoehto on nopeampi, nimittäin lisätään pannulle reilu loraus öljyä sekä reippaasti haluamaasi maustetta ja paistellaan suikaleet rapeiksi. Suikaleet voi maustaa esimerkiksi curryllä, paprikajauheella, jeeralla, chilijauheella, tacomausteella, broilerimausteella, valkosipulilla, sipulijauheella, soijakastikkeella, Srirachalla tai sekoittamalla näistä haluamasi kombo, riippuu siitä miltä haluat suikaleiden maistuvan. Kananmakuisia saat maustamalla ne currylla, broilerimausteella ja ripauksella paprikamaustetta, texmexiin vivahtavaa saat käyttämällä jeeraa, paprikajauhetta ja chiliä sekä tietysti tacomaustetta. Jos olet tottunut maustamaan esim. kanasuikaleita, niin tuplaa maustemäärät kun valmistat soijasuikaleita.

img_0134Nopein tapa valmistaa soijasuikaleet on ensin lorauttaa pannulle öljyä ja haluamiasi mausteita, sitten laittaa kuivat soijasuikaleet pannuun, pyörittele niitä hetki öljyssä ja mausteissa. Sitten lisätään vettä pannulle vähän kerrallaan ja annetaan nesteen imeytyä suikaleisiin, tätä toistetaan kunnes suikaleet ovat turvonneet ja pehmenneet, eivätkä enää imaise nestettä sisäänsä. Sen jälkeen paistetaan hetki kuumalla ja kuivalla pannulla, mikä vastaa nyt sitä vaihetta kun tiristellään ylimääräiset nesteet suikaleista keittämisen jälkeen. Eli siinä kun paistelet kuivalla pannulla, paina samalla lastalla ylimääräistä nestettä suikaleista pois. Sitten lisätään tilkkanen öljyä, paistellaan rapsakaksi ja lisätään mausteita tarvittaessa.

Ja sitten takaisin tähän salaattiin, joka oli kyllä tarpeeksi ruokaisa vaikka töihin evääksi. Helppoa ja vaivatonta eväsruokaa, jos valmistat edellisenä iltana isomman setin ja ylijääneet pakkaat rasiaan, niin on lounas valmiina aamulla. Suikaleita kannattaakin ehkä tehdä kerralla isompi erä, niin toisena päivänä niistä voi tehdä esimerkiksi kastiketta tai syödä tortilloiden välissä.
Kanaton kanasalaatti

  • 1dl kypsiä ja maustettuja soijasuikaleita, itselläni oli cajun-mausteella maustettuja. 
  • 1/2 romainesalaatti
  • pätkä kurkkua
  • tomaatti
  • viinirypäleitä
  • tuoretta basilikaa muutama lehti
  • muutama cashewpähkinä
  • vegaanista salaatinkastiketta, esim. valkosipulikastike sopii tähän hyvin. Lista kastikkeista löytyy tietysti Vegaanituotteet- sivulta.

Toimi näin: 

  1. Silppua, pilko ja sekoita.
  2. Lisää kastike ja syö 🙂

img_0135

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s