Aamupalavinkkejä

Yllättävän usein kysytään, että mitä sä nyt syöt aamupalaksi kun oot vegaani. Tai sitten, että mitä voi syödä leivällä, pelkkää kurkku ja tomaattia vai? Tästä inspiroituneena ajattelin kirjoitella muutamia vegaanisia aamupalaideoita ja vaihtoehtoja.

Aivan ekaksi juon aamulla vettä, ainakin puoli litraa, usein enemmänkin. Itse tykkään syödä yleensä arkiaamuisin leipää eri päällisillä ja jonkun hedelmän. Joskus vaihtelun vuoksi keitän (kaura)puuroa, viikonloppuaamuisin maistuvat myös tofukokkeli tai vaikka jenkkityyliset pannarit. Smoothiet ja fruitiet sekä kasvijogurtti myslin kanssa ovat kiireaamujen nopeita vaihtoehtoja. Vaihtelu virkistää ja vaihtoehtoja on loputtomiin.

Leipä ja sen päälliset

Leivän päällä ihan ykkössuosikki on yhdistelmä hummus-avocado-tomaatti ja ehkä vielä tuoretta basilikaa, nam! Tämä toimii niin ruisleivällä, paahtoleivällä kuin sämpylälläkin. Hummus on proteiinipitoista ja melko täyttävää, maistuu kasvisten ja leivän kanssa. Itsetehty hummus on herkkua, mutta Lidlin hummus on myös oikein hyvää, samoin kuin Sevanin hummus. Erilaiset kasvistahnat ja vegaaniset pestot antavat aamupalaleivälle aivan uutta makua.

Leivällä voi syödä myös savutofua, soijaleikkelettä, tuorejuustoa tai juustoa. Tavallisista ruokakaupoista on saatavilla esimerkiksi Oatlyn kauratuorejuustoa tai Sheesen tuorejuustoja. Violife -merkillä on erittäin laaja juustovalikoima ja näitäkin saa Prismoista ja Citymarketeista, oma suosikki on Violifen pizzajuusto, joka toimii myös leivällä. Jos leivälle haluaa makkaraa, kaupoissa myydään Bon vegan -merkin viherpippurisoijaleikkelettä, joka maistuu lähinnä lauantaimakkaralta. Uutuutena on tullut myyntiin Bon veganin savustettu kasvisleikkele, joka maistuu kutakuinkin balkanmakkaran ja meetvurstin välimuodolta. Joissain kaupoissa on myynnissä Wheatyn makkaroita ja leikkeleitä, esimerkiksi salamia ja chorizoa.

Puuro ja tuorepuuro

Puuro on aina hyvä aamupala, oma suosikki on perinteinen kaurapuuro erilaisilla lisukkeilla. Kesällä on kiva syödä puuro simppelisti tuoreiden mustikoiden ja mansikoiden kanssa, mutta puuro maistuu yllättävän hyvältä myös mangon, omenan, luumun, nektariinin tai banaanin kanssa. Puuro pitää paremmin nälkää, kun mukaan sekoittaa pari ruokalusikallista hampunsiemeniä, joissa on paljon proteiinia ja päälle voi ripotella vaniljaa, kanelia tai kardemummaa, jolloin saa uutta makua. Jos on tottunut syömään puuron maidon kanssa, niin esimerkiksi soija- tai mantelimaito sopivat hyvin sekä keittämiseen, että lisukkeeksi. Kokeile vaikka pähkinäistä omenakaurapuuroa.

image
Kaurapuuroa kanelin ja nektariinien kera.

Tuorepuuro on myös ihanaa ja todella helppoa muunnella sen mukaan mitä kaapista löytyy. Illalla kun sekoittaa ainekset lasipurkkiin, voi aamulla napata aamupalan mukaan ja syödä vasta töissä. Toimii hyvin myös lounaseväänä. Nesteenä voi käyttää oman maun mukaista kasvimaitoa ja sekoittaa mukaan kaurahiutaleita, chiasiemeniä ja pähkinöitä. Lisäksi ripaus vaniljaa ja hedelmiä tai marjoja. Tuoreet mansikat sopivat tuorepuuroon täydellisesti, mutta myös pakasteversiot käyvät lähes yhtä hyvin. Jos kaipaa puuroon paksumpaa koostumusta voi kasvimaidon korvata soijajogurtilla.

Jogurtit ja rahkat

Kaupoista saa nykyisin todella monipuolisesti erilaisia kaura- tai soijajogurtteja, -rahkoja ja vanukkaita. Ruotsalainen Oatly valmistaa tuotteensa kaurasta, samoin kuin kotimainen Yosa, näiden lisäksi on vielä Alpro, jolla on erilaisia maustettuja ja maustamattomia kasvipohjaisin jogurtteja sekä rahkoja. Mielestäni Alpron tuotteet ovat lähempänä koostumukseltaan ja maultaan lehmänmaitojogurtteja, mutta käytän paljon myös Oatlyn ja Yosan tuotteita. Yosa on juuri lanseerannut myös Yosa greek stylen, joka on kreikkalaistyyppinen jogrutti, itse en ole vielä ehtinyt testaamaan tätä. Jogurttien rahkojen kanssa voi syödä erilaisia muroja ja myslejä, kannattaa vaan tarkistaa, etteivät ne sisällä hunajaa tai jogurttia. Täältä voit tarkistaa mitkä murot ja myslit ovat vegaanisia. Mysliä voi tehdä myös itse todella pienellä vaivalla ja silloin saa just sellaista kun itse haluaa. Mysliä voi paahtaa joko paistinpannulla tai uunissa. Mysliin voi sekoittaa kaura- ja ruishiutaleita, leseitä, siemeniä, pähkinöitä, kuivattuja marjoja, kookoshiutaleita, hampunsiemeniä jne. Makeuttamiseen agavesiirappia ja mausteeksi kanelia ja/tai kardemummaa.

Smoothiet

Smoothiet ovat toinen kiireisen aamun pelastus, edellisenä iltana voi surauttaa smoothien sekaisin ja pakata sen valmiiksi jääkaappiin. Smoothien nesteenä voi käyttää mehua, vettä tai kasvimaitoa/jogurttia, riippuu millaisesta koostumuksesta itse eniten pitää. Oma lemppariyhdistelmä on banaani-mustikkasmoothie tehtynä mantelimaitoon ja maustettuna hitusella kardemummaa. Etenkin hedelmäsmoothieiden joukkoon voi lisätä helposti vihreitä, kuten pinaattia ja lehtikaalia, jolloin smoothiesta tulee ravinteikkaampi. Tumman vihreät lehtivihannekset ovat myös hyviä proteiininlähteitä. Täyttävämmän version saa kun smoothien sekaan sujauttaa siemeniä kuten chiaa tai hamppua, myös leseet ja kaurahiutaleet toimivat hyvin. Inkivääri ja porkkana ovat ihana yhdistelmä keskenään tai appelsiinin/omenan kanssa. Smoothie on siitä hyvä, että siitä voi tehdä juuri sellaisen kuin itse tykkää ja voi soveltaa aina sen mukaan mitä kotoa löytyy.

 

Ja sitten on tietysti maailman nopein ja yksinkertaisin vegaaniaamupala; eli pari banaania. Mutta siis vegaaniaamupalavaihtoehtoja löytyy jokaiseen makuun, joten pelkkään leipään ja salaatinlehteen ei tarvitse turvautua. Ajattelin muuten tehdä omat reseptipostaukset jenkkipannareista ja tofukokkelista, joten stay tuned! Onko sulla joku ehdoton suosikkiaamupala? Jaa se meille muillekin!

 

Advertisements

3 thoughts on “Aamupalavinkkejä

  1. Tosi hyvä postaus. Maapähkinä-hillo-leipä on hyvee. Tai hillon tilalle agave/taateli/vaahterasiirappia. Mutta noita smoothieita mä olen nyt vetänyt, koska en oikein saa kiinteätä ruokaa alas välttämättä aikaisin aamulla.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s